Hoppa till innehåll
Digital design

Apollo – från pain points till snabb lansering av MVP

När pandemin omformade resenärers beteenden stod Apollo inför utmaningen att snabbt anpassa sin sista-minuten bokningsupplevelse. Genom insiktsfulla workshops, användarcentrerad design och agil MVP-utveckling, transformerade de sina digitala plattformar, förbättrade användarupplevelsen och effektiviserade bokningsprocessen.

En laptop och smartphone som visar Apollos hemsida.

Utmaning: Spontana resebokningar i pandemitider

Under pandemin blev besluten att boka en resa oftast mer spontana. Med denna beteendeförädring blev sista-minuten resor allt viktigare. På Apollo’s tidigare sida identifierades tydliga pain points i flödet och man hade samlat in ett stort antal användarfeedback. Man insåg att både användarupplevelsen och det visuella behövde förbättras och effektiviseras. Bland annat var layouten och priserna otydliga, och det fanns inte tillräckligt bra funktionalitet för att hitta en resa (så som filtrering, sortering och sök). Mobilanvändandet ökade drastiskt under pandemin, men där fick en scrolla långt ner för att ens komma till erbjudanden.

Lösning: Workshops, prototypering och MVP-utveckling

Tre workshops genomfördes, där utvecklare och produktägare var med, tillsammans med UX:are och digital designer, för att identifiera målgrupp, pain points, och tekniska begränsningar/möjligheter. Därefter utformades hypoteser. Även två ideation workshops utfördes i MIRO med stakeholders från verksamheten där deras perspektiv och idéer togs till vara på. Prototyper skapades och MVP (minimum viable product) för vad som skulle ingå i den första releasen bestämdes. Detta gjordes i tätt samarbete med hela teamet, inklusive utvecklare och produktägare. Första releasen utvärderades med hjälp av hotjar-inspelningar. Problem som identifierades åtgärdades snabbt med en ny release. Efter det gjordes kontinuerliga iterationer där feedback och A/B-tester ingick.

Det var ett startskott för ett nytt, mer strukturerat arbetssätt med research, design och iterativt jobb med utveckling och överlämning, vilket inte bara ledde till fantastiska resultat utan även till en effektiv utvecklingsprocess.
- Matthias Lewin, Head of E-Commerce Apollo

Resultat: Betydande ökning i CTR och mobilkonvertering

370% ökad Click Through Rate (CTR), det vill säga 370% fler klick på erbjudna sista-minuten resor. Även konvertering via mobil ökade med fantastiska 92%.

Se vårt erbjudande

Behöver ni hjälp med användarcentrerad design och agil utveckling? Välkommen att kontakta mig!

Tommy Marshall

Affärsansvarig UX & Design

Skicka ett meddelande

Är du intresserad av vårt erbjudande och vill veta hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå nästa nivå? Välkommen att skicka ett meddelande så hör vi av oss inom kort!



Relaterat innehåll